Proper espectacle:

Stabat Mater de G. Pergolesi
 

Stabat Mater és una obra musical religiosa escrita per Giovanni Battista Pergolesi el 1736, dos mesos abans de la seva mort, al monestir de Pozzuoli.
Es tracta doncs de l'última obra del compositor mort als 26 anys a causa d'una tuberculosi. Ha estat escrit per a dues veus tradicionalment alt i soprano i conjunt instrumental comprenent violins I i II, viola i baix continu
Aquest Stabat Mater, basat en un text litúrgic del segle XIII que medita sobre el patiment de la Verge Maria, va ser un possible encàrrec del duc de Maddaloni, mecenes de Pergolesi i violoncel·lista aficionat.
Un origen alternatiu suggereix un encàrrec de la confraria dels Cavalieri de la Vergine dei Dolori el 1734, volent reemplaçar el Stabat Mater envellit d'Alessandro Scarlatti, del qual conserva tanmateix el mateix efectiu vocal, per a soprano i alt. Segurament es va estrenar a Santa Maria dei Sette Dolori, església on el duc de Maddaloni posseïa una capella votiva i on feia executar obres religioses cada tercer diumenge de setembre.
El compositor va escriure –igualment per al duc de Maddaloni— una missa en fa que va ser executada a l'església San Lorenzo in Lucina a Roma el 1734 amb una pompa extraordinària.
L'obra, que ha esdevingut molt famosa, ha estat represa i ha estat adaptada moltes vegades des de llavors.

Programa:

Crisantemi de Giacomo Puccini, per Orquestra de Corda
Stabat Mater de G. B. Pergolesi

Fitxa artística:

Soprano Maria Casado
Mezzosoprano María Luisa Corbacho
Orquestra Barcelona Concertante
Director Assunto Nese

 
 
 
Venta d'entrades

SINOPSI

Rita, ou Le mari battu (Rita o el marit colpejat) és una òpera còmica en un acte, composta l’any 1841 per Gaetano Donizetti sobre el llibret en francès de Gustave Vaëz. Donizetti va fer la partitura en vuit dies, com a entreteniment mentre esperava que s’acabés el llibret d’una altra obra per al teatre de la Scala. Primer la va presentar a l’Opéra-Comique de aris, que la va rebutjar i, davant la negativa, va fer traduir el llibret a l’italià per a una actuació prevista al Teatre del Fondo de Nàpols. La mort de l’empresari del teatre, Domenico Barbaja, va avortar l’estrena i l’obra va caure en l’ oblid. La partitura, encara no executada, va ser trobada entre els papers de Donizetti després de la seva mort el 1848.

Dotze anys després, el 7 de maig de 1860, l’òpera es va estrenar a l’Opéra-Comique, el mateix teatre que primer l’havia rebutjat. No fou un gran èxit i durant anys només es va representar esporàdicament. No va ser fins el 1955 que va ser reviscuda i càlidament rebuda per primera vegada a Roma i després a la Piccola Scala de Milà, el 1965. Des de llavors Rita (tant en l’original francès com en la seva traducció a l’italià) s’ha convertit en una de les òperes de Donizetti més freqüentment realitzades, per la seva desimboltura escènica i la seva bellesa melòdica.

Benvinguts

Els Amics de l’Òpera de Sarrià és una nova associació sense ànim de lucre, que té com a missió la difusió de l’òpera i de la cultura. El Teatre de Sarrià tot just reobre les seves portes, totalment rehabilitat. Un dels objectius és dotar d’una temporada estable d’òpera de cambra a aquest teatre, un marc ideal per aquest gènere. Així és com neix la temporada Òpera de Cambra de Barcelona, amb la voluntat de sumar una oferta nova i complementària dins el panorama musical de Catalunya.

Raúl Giménez

raul jimenez

Fes-te dels amics!

Participa del projecte i vine a gaudir de l'òpera de ben a prop.

Coneix altres maneres de col·laborar

Fes-te dels amics!

Propers esdeveniments

No events found